فرش کاشان

خرید فرش کاشان از کاشان کارپت

خرید فرش کاشان از کاشان کارپت

فرش کاشان

معرفی بهترین شرکت های فرش ایران در کاشان کارپت، بهترین تولید کنندگان فرش 500 شانه، فرش 700 شانه، فرش 1200 شانه، فرش 1500 شانه و انواع فرش های مدرن و سنتی و غیره صادراتی کاشان

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

مشخصات فنی فرش ماشینی با کیفیت | مجله فرش ماشینی کهن

ویژگی های فنی فرش 1200 شانه تراکم 3600 گل برجسته کاشان

به منظور بررسی ویژگی های فنی فرش 1200 شانه گل برجسته کاشان بهتر است به تراکم به کار رفته در آن و نقش آن در کیفیت این محصول اشاره کوتاهی نماییم که با افزایش آگاهی خود در این زمینه خواهید توانست از محصول خریداری شده خود اطمینان حاصل نمایید.

تراکم گره‌ای که در تولید این فرش گل برجسته به کار می‌رود، در دو قسمت عرضی و طولی به ترتیب تعداد 1200 و 3600 قرار می‌گیرد که هر یک از این قسمت‌ها سبب افزایش ظرافت و زیبایی و استحکام و انسجام فرش 1200 شانه با تراکم 3600 گل برجسته کاشان شده است.

از طرفی بررسی جنس این طرح فرش عروس جدید به جهت اهمیت کیفیت و کاربری و دوام و ماندگاری آن بسیار حائز اهمیت است که در قسمت بعد بدان پرداخته شده است. استفاده و به کارگیری از الیاف بافت اکریلیک و هایبالک در تولید محصولات پرتراکمی چون فرش ماشینی 1200 شانه گل برجسته بسیار متداول است.

الیاف اکریلیک به عنوان الیافی مقاوم در برابر حرارت و سایش، با دوام و با تثبیت رنگ پذیری بالا به عنوان بهترین الیاف بافت فرش ماشینی شناخته می‌شود که از جنسی نرم و لطیف، وزنی سبک و با خاصیت ارتجاعی بسیار خوبی برخوردار است. این الیاف با وجود برخورداری از ضخامتی نازک بسیار مناسب تولید تراکم‌های بالا است؛ همچنین که به کارگیری از الیاف هایبالک در کنار آن سبب برجستگی نقوش فرش می‌شود. بدین شکل که در مرحله آهار و پرداخت با عبور دادن غلطک‌های حرارتی از روی فرش، قسمت‌های هایبالک فرو رفته و سبب برجستگی قسمت‌های بافته شده با اکریلیک می‌گردد که بدین ترتیب فرش گل برجسته 1200 شانه کاشان تولید و به بازار ارائه می‌گردد.

 

هر فرش ماشینی دارای مشخصات فنی خاص خود می باشد که ما در ادامه درباره هر کدام از این مشخصا فنی توضیحات مختصری را بیان می کنیم .

•    تراکم : هر فرش دارای دو نوع تراکم می باشد تراکم عرضی و تراکم طولی .

•   تراکم عرضی : به تعداد ریشه ها در یک متر از عرض فرش گفته می شود که به آن شانه نیز می گویند از رایج ترین شانه ها نیز می توان به 500 شانه ، 700 شانه ، 1000 شانه و 1200 شانه اشاره کرد .

•    تراکم طولی : به تعداد ریشه ها در یک متر از طول فرش گفته می شود . برای مثال قالی با تراکم 300 یعنی در یک متر از طول آن 300 گره وجود دارد . از رایج ترین تراکم ها نیز می توان به تراکم 2550 ، تراکم 3000 و تراکم 3600 اشاره کرد .

•    مواد اولیه مورد استفاده در فرش : برای بافت فرش ماشینی باید سه نوع نخ وجود داشته باشد : نخ پود ، نخ تار و نخ پرز که به آن ها مواد اولیه گفت می شود .

•    نخ پود و یا خاب : برای بافت گره های رنگی از این نوع نخ استفاده می شود که به شکل u دور نخ تار می پیچد و دارای جنس های مختلفی است . که عبارتند از آکریلیک ، پلی استر ، پلی پروپیلن ، بی سی اف و غیره .

•    نخ تار : این نخ از مخلوط پنبه و پلی استر می باشد که کیفت الیاف و نوع ریسدن آن در زیبایی و دوام آن عامل مهمی است .

•    تعداد رنگ در فرش : به تعداد رنگی که در زمینه فرش بکار رفته باشد بستگی دارد . در حال حاضر با پیشرفت علم و تکنولوژی بیشترین رنگی که می توان در یک فرش بکار برد 14 رنگ می باشد . سایر تعداد رنگ ها عبارتند از 8 رنگ ، 10 رنگ و 12 رنگ .

•    ابعاد فرش : فرش های ماشینی دارای ابعاد استاداردی همچون 6 متری ، 9متری و 12 متری می باشند اما می توان آن ها را در ابعاد های دیگری نیز بافت که به آن ها فرش های سفارشی گفته می شود . به این صورت که فرش را در اندازه دلخواه مشتری می بافند و هزینه ی بیشتری را دریافت می کنند .

•    جنس فرش : جنس فرش همان الیافی می باشد که در فرش بکار رفته است . الیاف های مورد استفاده برای بافت فرش عبارتند از ویسکوز ، پلی پروپلین ، پلی استر ، آکرلیک و غیره در بین تمامی آن ها الیاف آکریلیک بهترین است و دارای مقاومت و دوام بسیار زیادی است .

•    ارتفاع نخ خاب : ارتفاع نخ خاب به تراکم فرش بستگی دارد و به صورت کلی با تراکم نسبت عکس دارد هر چه تراکم در یک فرش افزایش یاید ارتفاع نخ خاب در آن کاهش می یابد و برعکس . استاندارد ارتفاع نخ خاب در فرش های ماشینی کمتر از 10 میلی متر می باشد .

•    وزن فرش : وزن فرش نیز به شانه و تراکم فرش بستگی دارد . وزن فرش با تراکم نسبت مسقیم دارد یعنی با افزایش تراکم یک فرش به دلیل تو پر شدن فرش و افزایش تعداد گره وزن فرش نیز افزایش می یابد . برای مثال فرش 1200 شانه با تراکم 3600 از فرش 1000 شانه با تراکم 3000 سنگین تر می باشد .

•    دستگاه بافنده فرش : امروزه به دلیل پیشرفت علم دستگاه های فرش بافی زیادی وجود دارد که این دستگاه ها خود در کیفیت فرش تاثیر گذار می باشند این دستگاه ها عبارتند از دستگاه HCI  ، دستگاه  Shonherr  ، دستگاه HCP و غیره.

•    درجه بندی فرش : زمانی که فرش ها تکمیل شدند می توان آن را درجه بندی کرد . که این درجه بندی شامل درجه 1 (درجه S ، درجه 1.5 (درجه SI) ، درجه 2 (درجه  S2) درجه 4 ( درجه S4 ) و درجه 5 ( درجه S5 ) می باشند .

•    فرش درجه 1 : این نوع فرش ها دارای ویژگی های از جمله : نداشتن تکرار سیلندر ، داشتن اندازه کامل و بدون عیب ، زیر دست قالی خوب می باشد ، مقدار آهار مصرفی در آن مطابق استاندارد است ، دارای اختلاف نخ خاب 10 – و 10+ می باشد . ارتفاع سطح آن یکسان است ، تیغ خوردگی ندارد ، نخ خاب اضافی در آن وجود ندارد ، دارای پارگی نخ خاب سرتاسری نیست ، پارگی و سوختگی در آن وجود ندارد ، اشتباه طراحی ندارد ، در پشت قالی قالب خوردگی ندارد و ریشه ها و زیگزاگ های آن بدون عیب می باشند .

•    فرش درجه 1.5 :   این نوع فرش ها دارای ویژگی های از جمله : تکرار سیلندر در آن ها حداکثر یک متر است ، مقدار آهار مصرفی در آن مطابق استاندارد است ، دارای نقش کامل است ، زیر دست قالی خوبی دارد ، اختلاف ارتفاع در خاب آن 20% است ، تیغ خوردگی ندارد ، دارای وصله نمی باشد ، پارگی نخ تار ندارد ، می تواند تا سه ردیف اشتباه طراحی داشته باشد ، دارای حداکثر یک سانتی متر رفوع باشد ، حداقل قلاب خوردگی در پشت آن وجود دارد ، پارگی و سوراخ ندارد و ریشه و زیگزاگ آن بدون عیب است .

•    پشت فرش : در پشت فرش های ماشینی تمامی مشخصاتی که برای یک خریدار لازم می باشد بر روی برچسبی قرار می گیرد که به آن شناسنامه فرش گفته می شود . این اطلاعت تمامی مشخصات فنی فرش را در بر می گیرد از جمله وزن فرش ، ارتفاع نخ خاب ، جنس فرش ، ابعاد فرش ، تعداد رنگ در فرش ، درجه بندی فرش ، تراکم عرضی فرش ، تراکم طولی فرش و دستگاه بافنده فرش . این برجسب برای اطلاع مشتری از جنس خریداری شده می باشد . باید اطلاعات روی برچسب کاملا خوانا باشد و برای نوشتن آن از رنگ ثابت و حروف مشخص و یک اندازه استفاده شده باشد تا خریدار بتواند به راحتی آن را بخواند و اطلاعات مورد نیاز خود را بدست بیاورد .

اطلاعات دقیق در مورد مشخصات فرش ماشینی - کالا فرش

توضیحاتی درمورد مشخصات فنی فرش ماشینی و هر آنچه که باید درمورد فرش ماشینی بدانیم:

هر فرش ماشینی دارای یک شناسنامه فنی است که هر شخصی قبل از خرید آن باید از اطلاعات کافی درمورد فرش ماشینی برخوردار باشد تا با خیالی راحت و مانند یک کارشناس فرش ، فرش دلخواه خود را انتخاب کرده و خریداری کند .

ز مهم ترین مشخصات فرش ماشینی که مربوط به اطلاعات عمومی در مورد فرش ماشینی می باشد می توان به : شانه و تراکم فرش ، ابعاد قالی ، تعداد رنگ در فرش ، جنس فرش ، ارتفاع نخ خاب فرش و اطلاعات پشت فرش ماشینی که عبارتند از : تعداد گره در هر متر مربع و دستگاه بافندگی فرش اشاره کرد.

 

1_ شانه فرش

به تعداد گره یا ریشه در هر متر مربع از عرض فرش ماشینی را شانه فرش ماشینی یا تراکم عرضی فرش می گویند . شانه های رایج در فروشگاه ها و نمایشگاه های فرش ماشینی عبارتند از : 350 ، 500 ، فرش 700 شانه ، قالی 1000 شانه و فرش ماشینی 1200 شانه که بالاترین شانه در فرش ماشینی به حساب می آید.

 

2_ تراکم فرش

به تعداد گره یا ریشه در هر متر مربع از طول فرش را تراکم طولی یا تراکم فرش می نامند . مهم ترین و رایج ترین تراکم های موجود در صنعت فرش عبارتند از : تراکم 1000 ، 1500 ، تراکم 2550 ، تراکم 3000 و فرش با بالاترین تراکم یعنی 3600

تراکم عرضی یا شانه فرش

تراکم عرضی یا شانه فرش به تعداد گره‌های موجود در عرض فرش  که در یک متر بافته شده می‌گویند. برای مثال فرش ماشینی 1200 شانه در یک متر مربع عرض فرش دارای1200  رچ یا گره است. تراکم عرضی و یا همان شانه فرش در ظرافت و زیبایی و ریزبافتی فرش بسیار موثر است، بدین معنی که هر چه فرش از شانه بالاتری برخوردار باشد، به همان میزان دارای ظرافت و زیبایی است. بر این اساس می‌توان گفت فرش 1200 شانه قطعا بافتی زیباتر و ظریف‌تر از فرش 700 شانه ماشینی دارد. اما جهت تشخیص صحت تراکم به کار رفته در تراکم عرضی هر محصولی، می‌توانید با شمارش گره‌ها در یک سانتی‌متر از آن به اطمینان برسید. یعنی در یک سانتی‌متر عرضی فرش 1200 شانه باید 12 گره و یا در یک سانتی‌متر از فرش 700 شانه نیز 7 گره وجود داشته باشد.

 

تراکم طولی فرش یا تراکم

منظور از تراکم طولی فرش یا تراکم، تعداد گره یا رچ طول فرش که در یک متر بافته شده است؛ برای مثال در یک متر طولی فرش ماشینی 1000 شانه با احتساب سه ردیف پود چیزی حدود سه برابر یعنی سه هزار رچ یا گره بافته شده و به همین علت از این محصول با عنوان فرش 1000 شانه تراکم 3000 نیز نام برده می‌شود. تراکم طولی فرش را نیز مانند تراکم عرضی می‌توانید به صد تقسیم کرده و برابری و صحت حاصل آن را در یک سانتی‌متر طول بررسی نمایید. هر چه فرش از تراکم طولی بالاتری برخوردار باشد، بافت فرش منسجم و مستحکم‌تر خواهد بود. از این رو تولیدکنندگان فرش 700 شانه پرفروش و پرکاربرد را با تراکم طولی بیشتر یعنی 2550 تولید و ارائه می‌نمایند. تراکم طولی گره‌های فرش 700 شانه تراکم 2550 چیزی بیشتر از حد استاندارد سه ردیف پود است که سبب استحکام بالای بافت گره‌های آن و مقاومت در برابر پاخور زیاد شده است.

 

 

3_ تعداد گره در متر مربع

تعداد گره در فرش ماشینی مربوط به تراکم و شانه فرش است . برای بدست آوردن تعداد ریشه در هر متر مربع از فرش کافی است شانه و تراکم را در هم ضرب کنیم . مانند :  فرش 700 شانه تراکم 2550 می شود :

1785000=700*2550 در هر متر مربع از فرش ماشینی به این تعداد گره وجود دارد.

 

4_ تعداد رنگ در فرش

تعداد رنگ فرش فرش ماشینی ، همانطور که از اسمش پیداست به تعدا رنگ هایی که در زمینه فرش ماشینی به کار رفته است می گویند . امروزه با پیشرفت علم و دستگاه های بافندگی در کارخانه های تولیدی فرش ، بعضی از شرکت های بافندگی قادر به بافت فرش هایی با تعداد رنگ 14 شده اند . فرش های 700 شانه در تعداد رنگ بالا چون فرش 8 رنگ ، 10 رنگ و 12 رنگ بافته می شوند.

 

5_ ابعاد فرش ماشینی

این مشخصه از فرش نیز بسیار واضح است . فرش های ماشینی معمولا در ابعاد استانداردی چون فرش شش متری ، فرش نه متری و فرش دوازده متری بافته می شوند اما در ابعاد دیگر نیز قابل بافت هستند که به آنها فرش سفارشی گفته می شود . چرا که به میل مشتری فرش با هزینه بیشتر در ابعاد دلخواه بافته می شود.

 

6_ جنس فرش

منظور از جنس فرش ماشینی همان الیاف و نخ های به کار رفته در نخ خاب فرش است . الیاف کاربردی در تولید فرش ماشینی عبارتند از : اکریلیک ، پلی استر ، پلی پروپلین ، ویسکوز و ... که در بین اینها اکرلیک هیت ست شده بهترین نخ در فرش ماشینی است و دوام و مقاومت بسیار بالایی دارد .

یکی از پر کاربرد ترین جنس نخ فرش  که از کیفیت بسیار بالایی نیز در تولید فرش برخوردار می باشد نخ صد در صد اکرلیک یا آکریلیک هیت ست ( اصطلاح هیت ست شده مربوط به نخ استفاده شده در بافت فرش ماشینی بوده و به فرآیندی می گویند که طی آن نخ بعد از ریسیده شدن با بخار و دما حرارت داده می شود تا تثبیت شود و این کار باعث افزایش کیفیت نخ و علی الخصوص کیفیت فرش ماشینی می شود ) شده است و تمامی فرش های تولید و ارائه شده توسط شرکت فرش روز از جمله فرش ها و نقشه های دستباف گونه از نوع فرش درجه یک و فرش ممتاز کاشان بوده و 100% آکریلیک هیت ست شده می باشند که با مدرن ترین و مجهزترین دستگاه بافت فرش روز دنیا مثل وندویل ، HCPx2 و HCIx2 با مواد اولیه مرغوب و عالی فرش با درجه خلوص یک مثل الیاف سوپر برایت آلمان بافته شده اند.

از انواع جنس نخ خاب در آنها استفاده می کنند که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

•           نخ فرش صد در صد اکریلیک که به علت برخورداری از شباهت به لحاظ نرمی و لطافت، خاصیت ارتجاعی و برگشت پذیری، وزن سبک و ثبات رنگی بسیار شبیه به پشم طبیعی بوده و در حال حاضر به عنوان بهترین الیاف بافت فرشهای ماشینی شناخته می‌شود.

•           نخ فرش پلی استر که دارای ظاهری براق و درخشان است و به همین دلیل به عنوان الیاف ابریشمی جهت تولید فرش ابریشم گونه به کار گرفته می‌شود.

•           نخ فرش بی سی اف که به دلیل برخورداری از حجم و خاصیت پوشانندگی بالا بسیار مناسب تراکم‌های پایین است و دارای ویژگی‌هایی چون قیمت مناسب، ظاهری شفاف و براقیت و برگشت پذیری نیز است.

•           نخ فرش نخ ورژن از جنس گرانول نو بوده و از دسته اول پتروشیمی است که از مرغوبیت و دوام بالا، ثبات رنگی، لطافت و نرمی، پرزدهی کم و قیمت مناسبی برخوردار است.

 7_ ارتفاع نخ خاب فرش

ارتفاع نخ خاب فرش بنا بر تراکم فرش تولید می شود . اینگونه است که هرچه شانه و تراکم بیشتر باشد ، نخ خاب ( ارتفاع زمینه فرش ) بیشتر می شود و هرچه تراکم کمتر باشد ارتفاع نخ خاب نیز کمتر می شود و به لطافت آن افزوده می شود . استاندارد ارتفاع نخ خاب فرش ماشینی کمتر از 10 میلی متر است.

 8_ وزن فرش ماشینی

مقدار وزن فرش نیز به شانه و تراکم بستگی دارد چرا که با افزایش مقدار تراکم ، فرش متراکم تر یا به اصطلاحی توپر تر می شود . در نتیجه فرش هایی مانند 1200 شانه تراکم 3600 سنگین تر از فرش های 1000 شانه تراکم 3000 است.

9_ پشت فرش ماشینی

آخرین مشخصه ها که مربوط به پشت فرش ماشینی است ، شناسنامه درج شده در پشت فرش ماشینی است که توسط دستگاه بافندگی حک شده . بهترین دستگاه های بافندگی فرش ماشینی Shonherr ، HCI ، HCP هستند . شناسنامه درج شده در پشت فرش جهت اطلاعات عمومی مشتری از جنس خریداری شده است و تمامی موارد ذکر شده از جمله  : مقدار تراکم و شانه ، درجه کیفی و ... درج شده است.

  • فرش کاشان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی